Lausunto: rahapelijärjestelmän uudistuksessa voiton tavoittelu jyrää pelihaittojen ehkäisyn

19.8.2024

Sininauhaliitto on jättänyt 16.8.2024 pelihaittatyöhön erikoistuneen tieto- ja tukipiste Tiltin asiantuntemukseen perustuvan lausunnon hallituksen esityksestä eduskunnalle koskien uuden rahapelijärjestelmän lainsäädäntöä. Tiltin mukaan rahapelijärjestelmän uudistus on järjetön ja tulee tuhoamaan monen peliriippuvaisen elämän.

Lausunnossaan Tiltti ilmaisee syvän huolen siitä, että esityksen mukaan lisenssijärjestelmän piiriin ollaan siirtämässä kaikkein riskialttiimmat pelimuodot eikä esitykseen ole nostettu kyllin järeitä rahapelaamisen hallinnan välineitä. Lisäksi esityksessä ei torjuta riittävän tehokkaasti nopearytmisten verkkorahapelien haittoja. Tämä kaikki tulee olemaan elämää tuhoavaa monelle peliriippuvaiselle.

”Kohtaamme vuosittain satoja rahapeliongelmien kanssa kamppailevia ja niistä toipuvia asiakkaita sekä heidän läheisiään. Voimme siis sanoa, että se mistä nyt esityksessä varoitellaan kuten kasvavat terveydelliset ja sosiaaliset ongelmat ovat jo totta. Siksi onkin uskomatonta, että valtion taloudellisten hyötyjen tavoittelu on ainoa asia mikä hallitusta kiinnostaa,” sanoo Tiltin koordinaattori Jenni Kämppi ja jatkaa:

”Rahapeliuudistuksella ei pystytä parantamaan monen rahapeliriippuvaisen ja heidän läheistensä tilannetta vaan se voi entisestään syventää ongelmia. Laaja rahapelitarjonta ja esityksen mukainen oikeus markkinoida rahapelejä tuottaa elämää tuhoavia elämänkriisejä ja velkahelvettejä”.

Läheiset unohdettu täysin esityksestä

Lausunnossaan Tiltti painottaa, että rahapelihaittoja kokevat myös ongelmallisesti pelaavien läheiset, joita ei nyt huomioida esityksessä ollenkaan.

”On käsittämätöntä, että läheisten näkökulma on unohdettu lähes täysin hallituksen esityksestä, sillä läheisten lisääntynyt avuntarve näkyy toiminnassamme selvästi. Ongelmallisen rahapelaamisen paljastuminen on läheiselle aina kriisi. Esimerkiksi rahapeliongelmiin liittyvät taloudelliset seuraukset horjuttavat usein pelaajien lisäksi myös heidän läheistensä taloutta,” sanoo Kämppi ja jatkaa:

”Ongelmallinen rahapelaaminen on aina enemmän kuin yksilön ongelma. Läheisten lisäksi vaikutukset ulottuvat muun muassa työnantajiin, jotka menettävät työpanosta, kun ongelmallisesti pelaavien työntekijöiden aika ja energia suuntautuvat pelaamisen ja sen peittelyyn.”

Tiltin lisäksi myös Peluuri on jättänyt lausunnon hallituksen esityksestä. Peluurin taustalla ovat Sininauhaliitto ja A-klinikkasäätiö.

Tutustu Tiltin lausuntoon