Pilaako pelien nopeutuminen lopulta kaiken rahapelaamisen? Rahapelien haitoista on puhuttu viime aikoina enenevässä määrin niin Suomessa kuin muualla maailmassa. Usein haitat ja vastuu kasaantuvat pelaajan hartioille. Kuitenkin myös rahapelien kehittäjillä ja niitä myyvillä on oma vastuunsa haitoista, varsinkin kun näistä haitoista konkreettisimmat – rahavaikeudet – ovat se lähde mistä rahapeliyritykset saavat tuottonsa.
Yksi rahapelien haitallisuutta kasvattava tekijä on pelien nopeus. Mitä nopeampi peli sitä haitallisempi se usein on. Harvoille syntyy riippuvuus lottoon, koska sen tulosta joutuu usein odottamaan monta päivää. Sen sijaan raha-automaattipelit, in-play vedonlyönti ja arvat ovat nopeita pelejä ja siksi niihin on liiankin helppo kehittää riippuvuus.
Nopeat pelit: raha-automaattipelit ja vedonlyönti
Rahapelien tuottamia haittoja on tutkittu vasta vähän aikaa. Varsinkin raha-automaattipelit ovat olleet erityisen haitallisia. Nämä pelit ovat esimerkki siitä, millaisiin tuloksiin päädytään, jos kaiken keskiössä on vain mahdollisimman suuren rahamäärän haaliminen ja vastuu omasta tuotteesta ja sen aiheuttamista haitoista unohdetaan tai ulkoistetaan. Rebecca Cassidyn kirjassa Vicious games mainitaan tutkimus, jonka mukaan vuonna 2014 Englannissa ja Skotlannissa sikäläisiä rahapeliautomaatteja pelaavista 43% oli joko riskitason pelaajia tai ongelmallisesti pelaavia. Ei siis ihme, että juuri tämä pelityyppi tuottaa paljon rahaa rahapeliyrityksille ja että niitä myös tarjotaan paljon kuluttajille.
Nopeutuminen näkyy muissakin pelimuodoissa, esimerkiksi vedonlyönnissä. Nykyään voi lyödä vetoa 24/7 ja kohteita riittää. Lisäksi mahdollisuus lyödä vetoa esimerkiksi jalkapallo-ottelun sisällä seuraavasta maalista tai kulmapotkusta nopeuttaa vedonlyöntiä entisestään. Kun nopea tahti ja toistot ovat tehneet tehtävänsä, ei pelaajalle ole enää merkitystä sillä mistä hän lyö vetoa, kun hän vain saa jatkaa vedonlyöntiä. Monet ongelmalliseen pelaamiseen ajautuneet ovat hämmästelleet sitä, miten he ovat ajautuneet lyömään vetoa urheilulajeista tai kaukaisten maiden sarjoista, joista eivät tiedä yhtään mitään. Siksi on todella vaarallista rakentaa sellaista vedonlyöntikulttuuria, jossa on hienoa, että koko elämä on yhtä vedonlyöntiä.
Rahapelien kehitys
Pelaamisesta luotu mielikuva ja todellisuus ovat välillä kaksi ihan eri asiaa. Pelaamista mainostetaan hauskana ja harmittomana ajanviettotapana. Esimerkiksi Isossa-Britanniassa vastuullisen pelaamisen yksi kampanjasloganeista oli ”When fun stops, stop”. Ongelmana tällaisessa on se, että vastuu kaatuu vain pelaajan niskaan. Kun hauskuus loppuu, pelaaja on jo aikaa sitten ylittänyt rajan normaalin ja haitallisen pelaamisen välillä. Mistä pelaaja tietää, mikä napinpainallus vie hänet hauskuudesta ongelmaan?
Jos pelien tahdin nopeuttaminen on se, millä rahaa jatkossakin kerätään, päädytäänkö siihen, että kaikessa pelaamisessa ”hauskuus” on lopulta vain napin painamista? Päädytäänkö siihen, että niistäkin rahapeleistä, joissa joskus on ollut oma osansa taidolla ja tiedolla, tulee samanlaisia automaattisia toistoja? Urheiluvedonlyönnin haitoista yksi on se, etteivät ennen aidosti urheilusta kiinnostuneet enää katso urheilua vaan he lyövät vetoa. Jos urheilun seuraamisesta ei voi nauttia ilman vedonlyöntiä, millainen merkitys sillä on pitkällä aikavälillä urheiluun ja urheilijoihin?
Rahapelikulttuuri
Se millaista rahapelikulttuuria rakennetaan ei voi jäädä vain rahapelejä tarjoavien yritysten toiminnan varaan. Jos ”parempien” pelien tarjoaminen tarkoittaa samaa kuin suuremman tuoton kerääminen, mennään pahasti vikaan. Todennäköisesti se tarkoittaisi vielä nopeampia pelejä. Koska rahapeliriippuvuus on olemassa oleva ja tutkittu asia ja se aiheuttaa haittaa pelaajan lisäksi laajalle joukolle läheisiä ja erilaisia taloudellisia haittoja yhteiskunnan tasolla, rahapelikulttuurin kehittäminen on vahvasti poliittinen asia. Tähän kulttuuriin sisältyy muun muassa mainostamisen rajoittaminen, ihmisten ymmärryksen kasvattaminen pelien vaikutuksista, ikärajojen valvonta, riittävien palvelujen tarjoaminen niille, joille syntyy haittoja ja sen määrittäminen, millaiset pelit ovat hyväksyttyjä ja millaisilla säännöillä.
Tarvitsemmeko todella nopeampia pelejä, vai voisiko jopa olla niin, että hitaammilla rahapeleillä pelaaminen todella pysyisi hauskana ja harmittomana ajanvietteenä?
Kirjoittaja: Katri